Āďi
Γενικά, είναι είδος ρυθμικής παραλλαγής. Ειδικότερα, δηλώνει σχέση διαρκειών ή ρυθμών με λόγο 4/3. Για παράδειγμα, το να χωρέσει μια σύνθεση 12 χρόνων (Mātrā) σε μετρικό κύκλο Tīntāla των 16 χρόνων. Φυσικά η διάρκεια του Mātrā είναι διαφορετική στη σύνθεση των 12 και στον κύκλο των 16, συνολικά όμως καταλαμβάνουν τον ίδιο "απόλυτο" χρόνο. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, με όρους δυτικής ρυθμικής, θα μπορούσε να είναι τέσσερις ομάδες από τρίηχα τετάρτων που καταλαμβάνουν τον χρόνο 16 τετάρτων.
Ο όρος Āďi είναι σχετικός και μπορεί να γίνει κατανοητός μονάχα σε σχέση με κάποιο άλλο Tāla. Αν, δηλαδή, μια τυπική σύνθεση σε 12 χρόνους παιχτεί μόνη της, απλά ορίζει έναν 12-Mātrā ρυθμικό κύκλο, π.χ. τον Ekatāla, και όχι μια σχέση Āďi με κάποιον άλλο ρυθμικό κύκλο αναφοράς.
Σε άλλη χρήση του Āďi είναι συνώνυμο της Śringāra, που είναι η πρώτη Rasa.
Relevant multimedia
| Anand Mishra playing morning Raga Gurjarī Tori |
Extract from sitariya Anand Mishra's performance of Rāga Gurjarī Toďī, at his graduation exams, Faculty of Performing Arts, BHU, 25/03/2009. This is the first section of the Ālāpa. |
| Anand Mishra playing morning Raga Gurjarī Tori |
Extract from sitariya Anand Mishra's performance of Rāga Gurjarī Toďī, at his graduation exams, Faculty of Performing Arts, BHU, 25/03/2009. This is the first part of the Nibaddha (rhythmic, accompanied by percussion) section. The composition starts on beat 12, and is characteristic of the Masīdkhanī style of compositions. |
| Anand Mishra playing morning Raga Gurjarī Tori |
Extract from sitariya Anand Mishra's performance of Rāga Gurjarī Toďī, at his graduation exams, Faculty of Performing Arts, BHU, 25/03/2009. This is the final part of the Nibaddha (rhythmic, accompanied by percussion) section, which ends with a Jhālā Tihāī. The composition (Gat) is characteristic of the Masīdkhanī style. |
| Chautal in Pakhawaj by Sri Partha Ghosh |
In 2.13 he announces and plays (till 3.19) the Layakari of Chautala, in speeds: 1, 3:2, 2:1, 3:1, 4:1. |