हरा-गत Laharā-Gat Λα(χ)αραα-γκατ, Λε(χ)άρα-γκατ (हरा-गत, Laharā-Gat, laharaa-gat, Λα(χ)αραα-γκατ, Λε(χ)άρα-γκατ) [IN] - Writer: Laios, Sakis
हरा-गत / Laharā-Gat
Μια Gat σύνθεση που παίζεται από μελωδικό όργανο (συνήθως Sārangi ή Harmonium) ως συνοδεία σ' ένα πρόγραμμα Laharā (κοντσέρτο με σολίστα κάποια/ον κρουστό). Με την επαναλαμβανόμενη αυτή μελωδία το μελωδικό όργανο κρατά το Tāla (μέτρο / ρυθμό) και το Laya (τέμπο) σταθερά, ώστε ο κρουστός να μπορεί να αυτοσχεδιάζει ελεύθερα. Το χαρακτηριστικό μιας Laharā-Gat είναι η απλότητα των Bola, ενός Mātrā η καθεμιά. Επιπλέον, μια μελωδία Laharā-Gat δεν έχει τμήματα όπως 'Māňjhā' ούτε 'Antarā', ούτε υπάρχει η λογική του πρώτου θέματος (Sthāyī) στην χαμηλή και μέση οκτάβα και δεύτερου θέματος (Antarā) στην ψηλή. Η μόνη παραλλαγή που συμβαίνει είναι το ανέβασμά της κατά μια οκτάβα ως "αναφορά" στο Antarā. Υπάρχουν μερικές πολύ γνωστές Laharā-Gat π.χ. η ακόλουθη σε Rāga Durgā και μέτρο Tīntāla:
x | 2 | 0 | 3 | ||||||||||||
Pa | – | Pa | Dha | ma | Pa | Dha | – | ma | Pa | Dha | Pa | ma | Re | Sa | Re |
ή, παραλλαγμένη:
x | 2 | 0 | 3 | ||||||||||||
Pa | – | Pa | Dha | ma | Re | Sa | Dha | ma | Pa | Dha | Pa | ma | Re | Sa | Re |
Μια άλλη, επίσης πολύ γνωστή, Laharā-Gat είναι η ακόλουθη, επίσης σε μέτρο Tīntāla, σε Rāga Candrakaunśa:
x | 2 | 0 | 3 | ||||||||||||
Sa | – | – | – | Ni | dha | Ni | Sa | Ni | dha | ma | gaSa | ga | ma | dha | Ni |
Σε κάποιους Tāla που έχουν περιττό αριθμό Mātrā (χτύπων) συνηθίζεται η συνοδευτική Laharā-Gat να είναι δίμετρη.