Mantilatos Μαντηλάτος (Mantilato, Μαντηλάτο, Μαντιλάτος, Μαντηλάτος) [GR] - Writer: Laios, Sakis
Μαντηλάτος (7/8, 2-2-3) { q = 144-240} [Θράκη]
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
x |
x |
x |
||||
2 |
2 |
3 |
||||
Du |
um |
Ta |
a |
Ta |
a |
a |
Dum |
ke |
Ta |
ke |
Ta |
ke |
ke |
Dum |
kere |
Ta |
kere |
Ta |
ke |
ke |
Du |
um |
Du |
um |
Ta |
a |
a |
Du |
Ke |
Du |
Ke |
Ta |
Ke |
Te |
Dum |
kere |
Dum |
kere |
Ta |
ke |
Te |
Ο Μαντηλάτος είναι ένας επτάσημος ρυθμός που έχει διάταξη ενοτήτων παλμών 2-2-3, κάτι που τον διαφοροποιεί σημαντικά από τον Καλαματιανό, το Ράικο και το επτάσημο Μπεράτι που έχουν διάταξη 3-2-2. Ως ρυθμός αποτελούμενος από μονό αριθμό παλμών, συνήθως οργανώνεται σε δίμετρα, τα οποία δεν είναι απόλυτα ίδια μεταξύ τους, έτσι ώστε να σχηματίζεται ένα 14-σημο μετρικό σχήμα. Το συχνότερο σημείο διαφοροποίησης των δύο μέτρων είναι το χτύπημα στον 3ο παλμό όπου στο πρώτο μέτρο είναι Ta ενώ στο δεύτερο είναι Dum (χωρίς να αποκλείεται και η ανάποδη διευθέτηση). Στον παραπάνω πίνακα οι σειρές 4-6 αφορούν το πρώτο μέτρο και οι σειρές 7-9 το δεύτερο.
Γνωστά τραγούδια και οργανικά σε μαντηλάτο είναι: Το Μαργούδι κι ο Αλεξανδρής, Σ' αυτά τα σπίτια τα μαρμαρένια.
Το όνομα Μαντηλάτος προέρχεται από το μαντήλι που κρατάνε οι χορευτές. Στη Βουλγαρία είναι γνωστός ως "Rachenitsa", όνομα που προέρχεται από τη λέξη "ruchenik" που επίσης είναι ένα κομμάτι ύφασμα που οι χορευτές κρατάνε στο χέρι (ruka) και ανεμίζουν.