परन Paraņa Παράν (परन, Paraņa, paranna, paran) [IN] - Writer: Laios, Sakis
परन / Paraņa
Στη σύγχρονη μουσική πράξη, Paraņa ονομάζεται η αντικατάσταση –συνήθως κατά την εκτέλεση κρουστού Pakhāwaj– των τελευταίων Ţhekā-Bola (πριν το Sam) από άλλες μικρότερης αξίας, οι οποίες μπορεί να είναι αυτοσχέδιες ή προετοιμασμένες. Η έννοια αυτή της "συμπλήρωσης" των αξιών, φαίνεται να υπάρχει ήδη στην Saňgītaratnākara, όπου εμφανίζεται ο όρος 'Tāla-Pūraņa' που σημαίνει "Γέμισμα του κενού του Tāla". Pūraņa σημαίνει 'γέμισμα του κενού', γι' αυτό και ο Roychaudhuri θεωρεί ότι 'Paraņa' είναι απλά μια πιο σύγχρονη μορφή της παλαιότερης λέξης 'Pūrana'. Αυτή η αντικατάσταση των αρχικών Ţhekā Bola ονομάζεται επίσης και 'Ţhekā-Parana' ή 'Tālaparaņa', ενώ κάποιοι αναφέρουν το Paraňa ως 'Parama', ή ως 'Prakramanikā' στη Bengali. Τέλος, σε μια πιο ευρεία έννοια, οτιδήποτε παίζει ένα κρουστό, πέρα από το αυστηρά καθορισμένο Ţhekā του μέτρου μπορεί να ονομαστεί 'Paraņa' (βλ. 'Tāraparaņa', 'Ālāpa').
Με μια άλλη, πιο ειδική για το ρεπερτόριο των κρουστών, σημασία, το Paraņa είναι ένα είδος σύνθεσης στο οποίο χρησιμοποιούνται αποκλειστικά ανοιχτοί (Khulā) ήχοι (Bola) από το ρεπερτόριο του κρουστού Pakhāwaj. Paraņa παίζονται στη σχολή του Purab και στο Punjabī στυλ εκτέλεσης, και είναι συνήθως μακροσκελείς συνθέσεις, οι οποίες αναγνωρίζονται από τον πιο "βαρύ" ήχο τους και την σπάνια χρήση της τεχνικής πίεσης της Bāyān για την μεταβολή του ύψους του παραγόμενου ήχου. Επίσης, δεν παίζονται και πολύ οι ήχοι που παράγονται με χτύπημα στο Kinar (εξωτερικός δακτύλιος) της Tablā, όπως το Na. Τα Paraņa είναι γενικά δύσκολες συνθέσεις, που δεν εμφανίζουν αναλογίες Bhari – Khālī (μέρος με "γεμάτους" και μέρος με "άδειους" ήχους), και κλείνουν συχνά με Tihāī. Πολλές συνθέσεις Paraņa για τα Tablā είναι επίσης και συνθέσεις για χορό. Υπάρχει μια διάσημη σύνθεση που ξεκίνησε από το ρεπερτόριο του Pakhāwaj αλλά επεκτάθηκε και στων Tablā, που ονομάζεται Ganesh Paraņa, και αναφέρεται στον ελεφαντόμορφο Θεό Ganesha. Στο πρώτο τμήμα της περιγράφεται μια σκηνή όπου οι Θεοί Brahma, Vishnu και Mahesh (Shiva) τραγουδούν Dhrupada, συνοδευόμενοι από τον Ganesha στο κρουστό Mŗdańga. Δες στο τμήμα των Συνθέσεων για Tablā : http://www.musicking.gr/tabla_compositions/ganesh/?lang=en
Τέλος, Paraņa ονομαζόταν παλαιότερα το ένατο από τα δεκατρία στάδια ανάπτυξης της ελεύθερου-ρυθμού εισαγωγής Ālāpa, αλλά αυτή η χρήση του όρου είναι πια σε αχρηστία.