Bahauddin Dagar playing Rāga Bhimpalashi on the Rudrā Vīņā, Dagar, Bahauddin, (Agle, Sanjay [Pakhāwaj]), (Rudrā Vīņā, Pakhāwaj, Taňburā), Video by Sakis Laios
Noon concert - presentation of Rudrā Vīņā at the BHU.
This is the final section of a performance of Bahauddin Dagar playing Rudrā Vīņā. The performance (noon - afternoon Rāga Bhīmpalashī was performed) at the Pt. Omkarnath Thakur Auditorium, Faculty of Performing Arts, BHU, 13/02/2009. Bahauddin Dagar follows the Dhrupada-style of elaborating a Rāga, this is why he is accompanied by the Pakhāwaj and not by a Tablā. The Tāla (rhythmic cycle) is the 12-Mātrā (beat) Cautāla.

Bhimpalashi patterns - basic demonstration, Sakis Laios, (bansuri), musicking.gr
Βασική επίδειξη μελωδικών αρχών του Ράαγκ Μπιμ-παλάσι
Εμπλουτισμός του αποσπάσματος:
"Κάθε ράγκα έχει ανιούσα και κατιούσα μορφή (που μπορεί να διαφέρει) καθορισμένα μελίσματα, χαρακτηριστικές μελωδικές φράσεις και συγκεκριμένη ώρα της μέρας για εκτέλεση. Τέλος, έχει μια κυρίαρχη διάθεση (rasa) και δύο βασικές νότες, μια κύρια που συνοδεύει τη μελωδική κίνηση και μια δευτερεύουσα συνήθως μια 4η ή μια 5η ψηλότερα."
από το σχολικό βιβλίο μουσικής της β' γυμνασίου.