Deprecated: mb_strlen(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /home/musicking/musicking.gr/code/dictionary.php on line 624

Deprecated: mb_substr(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /home/musicking/musicking.gr/code/dictionary.php on line 628

ताल Tāla Τάαλ, Τάλα (Tāla, ताल, Tala, tal, taala, taal, τάαλ, τάλα) [IN] - Writer: Laios, Sakis

ताल / Tāla

Το σύστημα μέτρησης του ρυθμού, το μέτρο, ειδικότερα ο μετρικός κύκλος. Οι ρυθμικοί κύκλοι στην Ινδία είναι εξαιρετικά πολλοί και πολύ ενδιαφέροντες. Κοινά χαρακτηριστικά τους είναι ύπαρξη μιας μετρικής μονάδας που ονομάζεται Mātrā (χτύπος), η οργάνωση των Mātrā σε ομάδες των δύο ή περισσότερων που ονομάζονται Vibhāga και αποτελούν τα τμήματα του μέτρου, και η συγκρότηση όλων αυτών των Vibhāga σε ένα Āvardā, σε μια δηλαδή περίοδο του μετρικού "κύκλου". Ο πρώτος χτύπος, που ονομάζεται Sāma, θεωρείται η αρχή και το τέλος του μετρικού κύκλου. Αποτελεί συνήθως το σημείο στο οποίο στοχεύουν οι καταλήξεις των αυτοσχεδιασμών. Κάθε μετρικός κύκλος εμφανίζει εσωτερικές αναλογίες, που μπορεί να βρίσκονται σε πολλά επίπεδα, που πρέπει να γίνονται κατανοητά από τους εκτελεστές, ώστε να τα προβάλλουν ανάλογα καθώς οργανώνουν τους αυτοσχεδιασμούς τους. Υπάρχει μια ιεραρχική οργάνωση των επιπέδων ανάλυσης και ερμηνείας του Tāla, και κάποιοι θεωρητικοί όπως ο M. Clayton έχουν προσεγγίσει τους ινδικούς μετρικούς κύκλους με βάση τις θεωρίες της σχολής των Lerdhal και Jackendoff.

Για παράδειγμα, μια αναλογία που ισχύει λίγο-πολύ σε όλα τα Tāla είναι ότι διαιρούνται σε δύο (ίσα ή σχεδόν ίσα) τμήματα, που ονομάζονται Bhari (γεμάτο) και Khālī (άδειο) με την αρχή του δεύτερου να είναι σε μεγάλο βαθμό όμοια με την αρχή του πρώτου, αλλά να παίζεται πιο "άδεια". Αυτό το τελευταίο σημαίνει αφενός ότι ο κρουστός παίζει παρόμοια μοτίβα (συνήθως στο δεξί χέρι) αλλά δεν χρησιμοποιεί μπάσους και ανοιχτούς, παρά κλειστούς, ήχους στην Bāyān, αφετέρου ότι ο μελωδικός σολίστας μπορεί να δίνει μια πιο χαλαρή (πάντως, διαφορετική) μελωδική / ρυθμική / δυναμική αίσθηση από ό,τι στην αρχή του κύκλου. Αυτό το "άδειο" μέρος χαρακτηρίζεται "Khālī". Για να γίνω πιο επεξηγηματικός, θα κάνω μια ανάλυση του μέτρου Tintāla.

 

Ανάλυση του μετρικού κύκλου Tintāla

Matra numbering 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Vibhāga indication x 2 0 3
Clapping pattern clap clap wave clap
Right hand pattern Na Tin Tin Na Na Tin Tin Na Na Tun Tun Na Na Tin Tin Na
Left hand pattern Ge Ge Ge Ge Ge Ge Ge Ge Ge Kat Kat - - Ge Ge Ge
Ţhekā (right & left hand combined) Dha Dhin Dhin Dha Dha Dhin Dhin Dha Dha Tun Tun Na Na Dhin Dhin Dha

 

Στον παραπάνω πίνακα:

 

  • Matra numbering: η αρίθμηση των Mātrā (χτύπων, παλμών). Ο μετρικός κύκλος Tintāla έχει 16 Mātrā.
  • Vibhag indication: o Tintāla διαιρείται σε 4 τμήματα (Vibhāga-s), τεσσάρων Mātrā έκαστο, οι αρχές των οποίων σημειώνονται ως x, 2, 0, 3 και αντιστοιχούν στους χτύπους 1, 5, 9, 13 στους οποίους και ο συνοδός χτυπάει το clapping pattern.
  • Clapping pattern: το μοτίβο που παίζει κάποιος μαθητής/συνοδός χτυπώντας παλαμάκια (claps) ή κάνοντας μια "άδεια" (Khālī) κίνηση στην οποία και οι δύο παλάμες κοιτάζουν προς τα πάνω (wave / σήκωμα), και η οποία συμβολίζεται με 0 (μηδέν). Αυτό το clapping pattern είναι ο κατεξοχήν Tāla και είναι μοναδικό για κάθε ρυθμό. Δες για αυτό το ζήτημα της μοναδικότητας του clapping pattern λίγο παρακάτω.
  • Right hand pattern: ο Tintāla μπορεί και να παίζεται λίγο πιο απλά από το σχήμα που περιγράφεται παραπάνω, με το δεξί χέρι να επαναλαμβάνει 4 φορές τη φράση "Na Tin Tin Na". Όμως, αισθητικές ανάγκες φαίνεται να έχουν οδηγήσει σε μια μικρή διαφοροποίηση στην τρίτη εμφάνιση της φράσης (3ο Vibhāga, χρόνοι 9-12) όπου παίζεται ο περισσότερο αντηχητικός ήχος Tun (αντί του Tin), κάτι που συνδυάζεται καλά με την ταυτόχρονη απουσία του μπάσου ήχου Ge στην Bāyān, και στην αντικατάστασή του από τον κλειστό ήχο Kat.
  • Left hand pattern: Το μοτίβο του αριστερού χεριού. Παρατηρούμε ότι στα δύο πρώτα Vibhāga είναι ο ήχος Ge (Ga, Gi) σε κάθε χτύπο, όμως στο τρίτο και τέταρτο Vibhāga, δηλ. στους χρόνους 9-16, τμήμα που συνολικά χαρακτηρίζεται ως Khali, υπάρχει μετάλλαξη του μοτίβου αυτού, καθώς αφενός χρησιμοποιείται ο κλειστός ήχος Kat στους χρόνους 10 και 11, ενώ στους χρόνους 12 και 13 απουσιάζουν εντελώς οι ήχοι του αριστερού χεριού, οι οποίοι επανέρχονται στο συνεχές Ge στο χρόνο 13 κ.ε.
  • Theka (left & right hand combined): Το συνολικό Ţhekā (χαρακτηριστική ακολουθία συλλαβών / χτυπημάτων) που προκύπτει από το συνδυασμό των κρουσμάτων του κάθε χεριού.

 

Σχετικά με τη μοναδικότητα του clapping pattern που ανέφερα παραπάνω, θέλω να προσθέσω τα εξής. Αν μετρούσαμε με συνεχή παλαμάκια κάθε 4 χρόνους και κάποιος έμπαινε στο δωμάτιο σε τυχαία στιγμή, θα ήταν αδύνατο να πει πού ακριβώς βρισκόμαστε στον μετρικό κύκλο, αν θα μπορούσε με απόλυτη σιγουριά να πει καν σε ποιον μετρικό κύκλο βρισκόμαστε. Πώς εξασφαλίζεται η μοναδικότητα και αδιαμφισβήτητη αναγνωρισιμότητα; Με την αφαίρεση ενός (ή περισσότερων σε άλλους μετρικούς κύκλους με περισσότερα Vibhāga) claps και αντικατάστασή τους με σηκώματα (waves) του χεριού. Το σήκωμα γενικά γίνεται στη μέση (ή σχεδόν στη μέση) ενός μετρικού κύκλου και υποδεικνύει τη στιγμή στην οποία η αισθητική ένταση χαλαρώνει, πριν αρχίσει να εντείνεται ξανά, προκειμένου να οδηγήσει την αντίληψή μας προς την αρχή του επόμενου κύκλου. Ορίστε δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα:

Μετρικός κύκλος Jhaptal

Η ομαδοποίηση των Mātrā γίνεται σε 5(2+3)+5(2+3), όπου τα δύο, γενικά όμοια, πεντάρια εμφανίζουν τη χαρακτηριστική ηχοχρωματική αλλαγή των περισσότερων Ινδικών ρυθμών: πρώτο μέρος με ανοιχτούς (Khuli) ήχους και αρχή του δεύτερου με κλειστούς (Mudi). Ο αντίστοιχος με του Tintāla πίνακας είναι:

 Matra numbering
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
 Vibhaga indication x 2 0 3
 Right hand pattern Tin Na Tin Tin Na Tu Na Tin Tin Na
 Left hand pattern Ge - Ge Ge - Kat - Ge Ge -
Theka Dhin Dhin Dhin Tin Dhin Dhin

 

Μετρικός κύκλος Ektal

+++

 

Υπάρχουν μετρικοί κύκλοι με ιδιαιτερότητες, και είναι συνήθως αυτοί που αποτελούνται από περιττό (μονό) αριθμό Matra. Ας δούμε δύο τέτοιες περιπτώσεις:

Μετρικός κύκλος Roopaka

+++

Μετρικός κύκλος Mata Taala

+++

 

Relevant multimedia

Bahauddin Dagar playing Rāga Bhimpalashi on the Rudrā Vīņā

This is the final section of a performance of Bahauddin Dagar playing Rudrā Vīņā. The performance (noon - afternoon Rāga Bhīmpalashī was performed) at the Pt. Omkarnath Thakur Auditorium, Faculty of Performing Arts, BHU, 13/02/2009. Bahauddin Dagar follows the Dhrupada-style of elaborating a Rāga, this is why he is accompanied by the Pakhāwaj and not by a Tablā. The Tāla (rhythmic cycle) is the 12-Mātrā (beat) Cautāla.

Chautal in Pakhawaj by Sri Partha Ghosh

In 2.13 he announces and plays (till 3.19) the Layakari of Chautala, in speeds: 1, 3:2, 2:1, 3:1, 4:1.

Hariprasad Chaurasia (Bānsurī) playing Rāga Jog

Bānsurī-master Pt. Hariprasad Chaurasia performing evening Rāga Jog, in the not-so-common Matta Tāla (9 beats).

Jhaptal elementary demonstration on the tabla
Kalagrit - Essence of Indian Art (Khartal & Dholak)
Kartal demonstration
Khartal and Dholak call and response
Lalmani Misra on Vichitra Veena

Rag Sindura: Alap, Jor, Jhala, Gat in Tintal. Recorded in 1978 at Sonoma State University, USA.

Milind Tulankar Performing Raag Chandrakauns on Jaltarang
Pandit Hariprasad Chaurasia - Raag Maaru Bihag

A beautiful rendition of Raaga Maru Bihag in Basant Tāla

Principles for improvising the indian way

A video presenting some basic structural elements of Hindusthani Classical Music, focusing on a Masīdkhanī-type composition on Rāga Ahir Bhairava. The following features are presented:

  • a main composition (Bandish) [comprising of 3 parts: Sthāyī, Uccāla 1 & Uccāla 2),
  • some exemplary elementary improvisational phrases (Tāna-s),
  • the ways of moving back and forth to and from each part, by adjusting the Mukhaďā

Be in touch, for upcoming interactive version, in which the user will be able to loop parts, in order for him to study thoroughly. This video tutorial is mostly addressed to Greek and Western musicians wishing to get a glimpse of the principles undelying the improvisational practices of the Classical music of Northern India.

Pt. Bhimsen Joshi performing Rāga Bhairavī

Ακούγεται και Sāraņgī, αλλά δεν φαίνεται ο εκτελεστής.

Smt. Reshma Srivastava & Pt. Ram Kumar Mishra. Raag Kirwani (Drut Tintal)

 

Smt. Reshma Srivastava developing evening melody Rāga Kirwani. Tablā accompaniment by Pt. Ram Kumar Mishra. Rhytmic cycle is Drut (fast) Tīntāla (16 Mātrā-s).

Concert held at Parga, Greece, 7 June 2012. Video recording & processing by Sakis Laios.

 

Smt. Reshma Srivastava & Pt. Ram Kumar Mishra. Raag Kirwani (Vilambit Tintal)

Smt. Reshma Srivastava developing evening melody Rāga Kirwani. Tablā accompaniment by Pt. Ram Kumar Mishra. Rhytmic cycle is Vilambita Tīntāla (16 Mātrā-s).

Concert held at Parga, Greece, 7 June 2012. Video recording & processing by Sakis Laios.

Tabla Solo in Jhaptal, by Ud. Allah Rakha
Tala Vadya Kutcheri: tabla, mridangam, pakhawaj & ghatam

Guruvayur Dorai (Mŗdańga), late Ustad Shafaat Ahmed Khan (Tablā), Vikku Vinayakram (Ghatam), Pandit Durga Lal (Pakhāwaj)