तोड़ी Toďī Τόρι, Τόντι (तोड़ी, torii, Toďī, tori, todi) - Writer: Laios, Sakis

तोड़ी / Toďī

Όνομα ονομαστού Rāga και ενός από τα Ţhāta (που παίρνει το όνομά του από τον Rāga). Η κλίμακά Toďī είναι ιδιαζόντως Ινδική και με πολύ ιδιαίτερο κούρδισμα των φθόγγων. Για τους φίλους των Trivial πληροφοριών, να αναφέρω ότι σε λογισμικό Pitch-correction, η Toďī είναι μία από τις "πρότυπες" κλίμακες που μπορεί να επιλέξει ο χρήστης για να διορθώσει την intonation της φωνής (τώρα, τί αποτέλεσμα θα βγάλει σε κάποιο εξω-ινδικό πλαίσιο, δεν μπορώ να φανταστώ). Χρησιμοποιεί τις Svara Sa re Ga Ma Pa dha Ni Sa (1 2♭ 3♭ 4♯ 5 6♭7♮) έχει δηλαδή Rishaba, Gāndhāra, Dhaivata Komala και Madhyama Tīvra.

Ο Rāga Toďī παίζεται στο δεύτερο Prahār της ημέρας. Θεωρείται ότι είναι σε Sampūrņa - Sampūrņa Jāti. Το χαρακτηριστικό Ārohī δίνεται ως S r g M P d N S', αλλά στην πράξη πολύ συχνά παραλείπονται το Sa και το Pa ως εξής Ni – re και Ma – dha, αποκτά δηλαδή χαρακτηριστικά Audāva Jāti. To Āvarohī είναι η ευθεία καθοδική κίνηση S' N d P M g r g r S. Ως Vishrānti Sthān μπορεί να χρησιμοποιηθεί η φράση S g d || S d g. Mukhya-Ang μπορεί να είναι η φράση ,d s ,N S r r g M g M d M g r g r S, ενώ ως Pakaďa μια πηγή δίνει τη φράση ,d ,N S r g – M r g r S. Καλές μελωδικές επιλογές είναι οι || S r r S || r r g S || ,d ,d ,N ,N S' || r r g S || r g ,d ,N S r g S || r g S || ,N ,d S || r g M r g || r M g r g r S || ,d ,N ,d ,N S r S.

Ο Danielou προτείνει για Vādī το dha και Samvādī το ga. Η Kishori Amonkar σε κάποια εκτέλεσή της φαίνεται ότι έχει επιλέξει το re Komala ως Vādī. Άλλοι μουσικοί προτείνουν το ga Komala. Το ακριβές κούρδισμα όλων αυτών των φθόγγων είναι πολύ σημαντικό για την απόδοση του χρώματος του Rāga.

Ο Toďī σχετίζεται με άλλους Rāga, όπως τον Gurjari Todi, στον οποίο το Pa παραλείπεται εντελώς, τον Miyān ki Toďī (που θεωρείται επινόηση του Miyān Tānsen και για τον οποίο είναι δύσκολη η επισήμανση των διαφορών του με τον "κοινό" Toďī καθώς, για κάποιους, πρόκειται για τον ίδιο Rāga, αλλά βλ. την επόμενη παράγραφο), και τον Multani, που χρησιμοποιεί το ίδιο τονικό υλικό, αλλά το Pa είναι ισχυρό και τα re Komala και dha Komala ασθενή.

Ο Ali Akbar Khan συμβουλεύει ως εξής: "Πρόσεξε το Pa στον Toďī. Αν είναι πολύ, τον κάνει Multani, και έτσι τον καταστρέφεις. Κράτα τη ga [Komala] ως Vādī, παρόλου που πρόκειται για πρωϊνή μελωδία, αλλιώς (αν χρησιμοποιήσεις το dha [Komala] ως vādī) ακούγεται σαν τον Miyān ki Τoďī ή τον Gurjarī Toďī. Διαπνέεται από ηρωϊκή διάθεση και λύπη."

Relevant multimedia

Anand Mishra playing morning Raga Gurjarī Tori
Extract from sitariya Anand Mishra's performance of Rāga Gurjarī Toďī, at his graduation exams, Faculty of Performing Arts, BHU, 25/03/2009. This is the first section of the Ālāpa.
Anand Mishra playing morning Raga Gurjarī Tori
Extract from sitariya Anand Mishra's performance of Rāga Gurjarī Toďī, at his graduation exams, Faculty of Performing Arts, BHU, 25/03/2009. This is the first part of the Nibaddha (rhythmic, accompanied by percussion) section. The composition starts on beat 12, and is characteristic of the Masīdkhanī style of compositions.
Anand Mishra playing morning Raga Gurjarī Tori
Extract from sitariya Anand Mishra's performance of Rāga Gurjarī Toďī, at his graduation exams, Faculty of Performing Arts, BHU, 25/03/2009. This is the final part of the Nibaddha (rhythmic, accompanied by percussion) section, which ends with a Jhālā Tihāī. The composition (Gat) is characteristic of the Masīdkhanī style.
Bismillah Khan singing Rāga Miyān ki Toďī

Śehnāī-master Bismillah Khan singing a short Ālāpa on the famous Rāga Miyān ki Toďī, which is supposedly Miyān Tānsen's invention.

Rāgiņī Toďī

Η Rāgiņī Toďī απεικονίζεται ως μια νεαρή γυναίκα που, για να αντιμετωπίσει το αίσθημα της μοναξιάς από την απουσία του αγαπημένου της, τραγουδά και παίζει Vīņā, προσελκύοντας με τον τρόπο αυτό ελάφια σε συμπαράστασή της. [Rajasthan, 18ος αι.]

Rāgiņī Toďī

Η Rāgiņī Toďī απεικονίζεται ως μια νεαρή γυναίκα που, για να αντιμετωπίσει το αίσθημα της μοναξιάς από την απουσία του αγαπημένου της, τραγουδά και παίζει Vīņā, προσελκύοντας με τον τρόπο αυτό ελάφια σε συμπαράστασή της. [Rajasthan, τέλος 18ου αι.]

Ud. Amir Khan singing Raag Bilaskhani Tori